nooit meer misverstanden

Een sciencefictiondroom wordt werkelijkheid: voor het eerst zijn wetenschappers erin geslaagd dieren direct van brein tot brein te laten communiceren. Hoogleraar neurobiologie Nicolelis en zijn collega’s plaatsten chips in het brein van twee ratten, waarmee de dieren hersengolven konden delen. De ratten konden daarna over grote afstanden ‘samenwerken’, via het internet, zonder dat ze van elkaars bestaan op de hoogte waren. Bennie Mols beschrijft in NRC Handelsblad hoe de ene rat, de ‘codeerder’, een aangeleerd taakje uitvoerde, wat de andere rat, de ‘decodeerder’ daarna kon reproduceren, zonder de taak zelf geleerd te hebben. In één van hun experimenten leerden de onderzoekers de coderende rat bijvoorbeeld op een rechter- of linkerknop te drukken, al naar gelang het rechter- of linkerlampje in zijn kooi aan was. Bennie Mols schrijft: ”De decoderende rat kon de codeerder niet zien en liep rond in een kooitje waarin allebei de lampjes aan waren. Hij had dus geen idee welk lampje voor de coderende rat aan ging. Toch kopieerde de decodeerder in 70% van de experimenten het gedrag van de codeerder: drukken op de linker hefboom wanneer de codeerder het linker lampje aan zag gaan, en drukken op de rechter hefboom wanneer hij het rechterlampje aan zag gaan. Dat is ruim boven het toevalsniveau van 50%.” Deze unieke vorm van brein-tot-breincommunicatie bleek zelfs te werken wanneer de coderende rat in Brazilië zat en zijn breinsignaal via internet werd verstuurd naar de decoderende rat in het Nicolelis-lab in de VS. Hoogleraar neurobiologie Nicolelis noemt zijn experiment een proof of principle voor een brein-net in de verre toekomst: een soort internet van aan elkaar gekoppelde menselijke hersenen. Nicolelis zegt in NRC: „In zo’n brein-net zouden mensen met een ongekende snelheid met elkaar communiceren, zonder te praten of zonder te typen op een toetsenbord. Één gedachte zou zo miljoenen mensen tegelijk kunnen bereiken.” [bron:waarmaarraar.nl]
een filmpje van het experiment en eronder een uitleg van de onderzoeker die het project leidt:

Advertenties