Wagenstraat, Den Haag

‘Het gebouw in de Wagenstraat was ooit een synagoge en het kloppend hart van de Joodse buurt. Dat hart is in de Tweede Wereldoorlog meedogenloos uit Den Haag gesneden. In de jaren zeventig werd het toen leegstaande pand gekraakt door een paar mannen uit de Turkse gemeenschap. Ik wilde hun verhaal vastleggen maar mijn plan kreeg al snel een andere wending. Op mijn zoektocht naar de bezetters van het eerste uur maakte ik een reis door de tijd en culturen. Maar met de verhalen die iedereen mij vertelde werd het ook een reis door mijn eigen geweten, met het gezicht naar het oosten…’ Zo begint Naeeda Aurangzeb haar voice-over in de NTR-documentaire Met het gezicht naar het oosten.

Aan de hand van onverwachte ontmoetingen en gesprekken met bewoners, middenstanders en mensen uit de Turkse, Joodse en Chinese gemeenschap geeft zij de Wagenstraat in Den Haag een stem en een gezicht. Rode draad is de Al Aksa moskee, gevestigd in het gebouw dat ooit een synagoge was. Gaandeweg haar reis door de tijd en geschiedenis van de straat stelt Naeeda ook zichzelf vragen. De onverschilligheid en het ogenschijnlijk langs elkaar heen leven in de Wagenstraat doen haar pijn. Ook de vergeten Joodse geschiedenis roept bij haar diepe emoties op. In een ontroerende scène bij het Joods Kindermonument op het Rabbijn Maarsenplein komt voor haar, als moslima en geboren Pakistaanse, alles samen. [bron:NTRnieuwspagina]